Sayfalar

23 Ocak 2012 Pazartesi

Cartel'den günümüze Rap müziğin değişimi

Bence Cartel güzel gruptu. Henüz albüm satılan dönemlerdi, Mp3 yoktu. Türkiye onları çok sevdi. Halen en çok satan Türkçe rap albümüdür Türkiye'de o albüm. Yanılmıyorsam 1 milyonu da geçmiştir satışı. Bunun yanında dağılmalarının sebebini bilmiyorum. Pekala geçen sene yeni bir albüm yaptılar. "Evdeki Ses" ile tekrar gündeme gelince adamlara albüm fırsatı doğdu.Orada da işler istedikleri gibi gitmedi. Çünkü rap dinleyicisi değişti.

Hangimiz 1995 yılında Cartel'i sevmedik ki?! Her yerde Cartel Tshirtleri satılıyordu. İlk rap denemeleri MFÖ ile başlıyor (Ali Desidero) ama batılı anlamda gerçek rap müziği su üstüne çıkaran tabii ki Cartel grubudur.

Bir de Türkrap müziği için önemli bir noktadır: Cartel, Almancı şivesiyle Türkçe Rap yapıyordu ve onları taklit eden bir sürü genç de, Türkçeleri düzgün olmasına rağmen Almancı gibi rap yapıp onları taklit etmeye başladı. Sagopa ve Ceza'nın içinde olduğu 2. Türkçerap patlamasında ise artık Türkçe, İstanbul şivesiyle kullanılıyor oldu. Zaten onlar türkçe rap dinleyicisinin değişmesine yol açtı -ki iyi oldu. Cartel bundandır son albümüyle tutunamadı. Günümüzde ise Fuat gibi acayip adamlar (oh yeah men!) Almancı şivesiyle rap'e devam ediyorlar.

Fuat: Oh yeah man!Puanım sana doğuz kanka!"

Zaten ticari olarak rap müziğin alıcısı sınırlı. Hammer müzikten biriyle konuşmuştum.Ceza - Rapstar albümünün 50bin sattığını söyledi. Bugün Deniz Seki, Gökhan Tepe gibi orta sıra popçuların satış rakamlarıyla aynı bu. Serdar Ortaç, İbrahim Tatlıses 250bin civarı satıyor. Lakin Serdar Ortaç'ın mesafe albümü ("Binlerce dansöz var" olan albüm) 450bin satmıştı, Müyap'ın gecesinde açıklamıştı. Mesafe albümü Serdar Ortaç'ın albümleri arasında en göz önündekilerden biri ve bu download çılgınlığı yıllarda çok iyi sattı diyebiliriz. Pekala İsmail YK ilk albümüyle (yoksa ben zurna mıyım dediği albüm) 900bin satmıştı. Arada böyle ani patlamalar da oluyor. Konuya döneyim :DCeza, mainstream görüldüğü için, medyatik durduğu için fazla eleştirilmişti. Burcu Güneş'le eller havaya bir şarkıda rap yaptı. Orada da çok eleştrildi ve konuya "şarkının düzenlemesi benim tarzıma göreydi ve şarkı çok güzeldi ama albüme o şekilde koymamışlar bundan haberim olmadı" gibi bir savunma yapmıştı. Rap müzik dinleyicileri müzik tarzlarının hep underground kalmasını istiyor. Belli bir kitlenin elinde dolaşsın istiyorlar ve Ceza gibi tvlerde çok çıkmaya başlayınca da şikayet etmeye başlıyorlar.

Bu arkadaş Jay-Z değil, pekala Burcu Güneş'te zenci gırtlağı var ama o da Beyoncé değil. "Sahilde" şarkısı orta üstü bir pop şarkısı olmasına rağmen Pop-Rap düeti için kötü bir denemeydi.

Annelerin en sevdiği popçu Tarkan da Wyclef Jean ile düet yapmıştı.  "Why Don't We (Aman Aman)" şarkısını, Tarkan'ın İngilizce albümü Come Closer'da dinlemiştik. Pek kişi farketmese de Wyclef'in adının albüm kapakçığında yanlış yazılması hoş olmamıştı. Dünyaca ünlü bir adamı bulmuşsun bari adını doğru yaz di mi?!

Bu yüzden ülkede rap müzik ticari olarak bir yere gelir mi bilemiyorum. Günümüz şartlarında en fazla 50bin satıyorlar. Pekala rap öğelerini abzürd şekillerde de olsa kullanan İsmail yk 900bin, Manga ise 250bin satabiliyor. Bu yüzden Cartel, Sagopa bu kadar satabilir. Rap müziğin doğası bu. Onların klasik rap kafasıyla bu ülkede gelebilecekleri en uç nokta bu. Kitleleri de böyle istiyor.

 Yazının neresine ekleyeceğimi bilemedim. Bu bahsettiğim 2. rap müzik patlamasının altyapısını hazırlayan adam Turbo'dur. (Gerçek adını unuttum) Kendisi bugün de bildiğimiz çoğu rap müzisyenini bizlere tanıtan Yeraltı Operasyonu adındaki toplama albümü hazırlayan adamdır. Bunun yanında bluejean adlı dergideki bölümünde rap müziğin tarihini, kültürünü okuyuculara anlatan ve doğru yerleşmesini sağlayan rap müzik gönüllülerinden biridir. Albüm sadece kaset olarak basıldı. 90'lı yılların sonuydu. Şanslıyım bir kopyası bende var. Helal sana Turbo! RESPECT!

1 yorum:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...